Opplevelser

På besøk i systua ved Den Norske Opera & Ballett

Kostymer

Har du tenkt på hvor mye arbeid det ligger bak kostymene i Operaen? Kostymeavdelingen teller 100 ansatte som jobber med opptil 10-15 produksjoner samtidig. Det er ikke nok at antrekket er tidsriktig, det må sitte som støpt. Og det selv om et kostyme skal passe to vidt forskjellige utøvere. Jeg fikk gå systua nærmere etter i sømmene.

Kostymer

Skisser studeres og sømmer tråkles. Byster i forskjellige størrelser brukes til å måle opp snitt og sette inn ermer og sjekke passformen.

        Operaen

       Kostymer

Gunnar Fon er sjefen for damenes systue, Lise Eckbo er for herrenes. Selv er han utdannet innen drakt og søm.

Operaen

– Vi er til sammen 40 som jobber på systuen, forteller han. – Alle har utdannelse innen kjole/drakt eller skredderfaget. Kostymeseksjonen er inndelt i: modist, maskør og parykkmaker, systue, vaskeri, fargeri, skoavdeling, kostymelager, påkledere og kostymearkiv.

Hvem bestemmer hvordan et kostyme skal se ut?

– Det er kostymedesigneren. De jobber frilans og leverer ferdige skisser til oss. Prosessen videre er et teamwork med tett samarbeid til utøverne. Det er ikke nok at antrekket ser tidsriktig ut, det skal også fungere på scenen. Før kunne en operasanger stå å synge, – nå har rollen forandret seg og det kreves mye mer i forhold til bevegelser. De skal kanskje stå på et bord, rulle rundt, danse etc.

Operaen

For ballettdansere er det i tillegg viktig at vi plukker stoffer som ikke er for tunge. De skal ha bena i alle retninger og vi må ha teknikker som imøtekommer alle slags bevegelser.

Kostymer

Noe annet vi også må ha i bakhodet, er at det kan være forskjellige cast og alternerende solister. Plutselig må noen på kort varsel hoppe inn i en rolle fordi noen er syke.  Kostymene må derfor være sydd slik at de lett kan justeres etter ulike størrelser.

Tett på

–  Vi har veldig tett kontakt med utøverne. Det er de som er kunstnerne som skal stå på scenen. De har kompliserte roller de skal gjøre, – vi må være med på å bygge dem opp. Det er mye psykologi i prøverommet. Av og til får de på seg kostymer de ikke liker. Vi må derfor sørge for at hvert antrekk er mest mulig akseptable og komfortable.

Kostymer

I tillegg til oss, har du alle andre i kostymeseksjonen som også gjør sitt for at sluttproduktet blir så optimalt som mulig. Utøverne kan ikke rette på kostymene når de er på scenen, – de må føle seg trygge på at alt som parykker, masker, sko og antrekk sitter.

Kostyme        Kostymer

Kostymer        Operaen

Husets skjulte hemmelighet

Hvor mange produksjoner jobber en syer med?

–  Som regel tre til fire oppsetninger parallelt. Fra skisse til siste forestilling arbeider kostymeseksjonen med 10- 15 produksjoner samtidig. Kostymedesigneren kommer med sin skisse og bestilling. Vi på systua finner frem stoffer og fargeriet sørger for å gi det riktig innfarging og patina. Her på Operaen har vi en fargeprinter som trykker på naturfibre, noe som er enestående i forhold til at andre fargeprintere vanligvis kun kan trykke på syntetisk stoffer. Det gir våre stoffer en helt egen patina og dybde i innfargingen som er unik. Vi pleier å kalle den Operaens skjulte hemmelighet, sier han og smiler fornøyd.

Kostymer

 

 

Del innholdet Share on Facebook652Tweet about this on TwitterEmail this to someone

what do you think?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *