Hvordan opererer Vinmonopolets dommere når nye viner testes ut? Jobbes det i stille konsentrasjon eller hender det at diskusjonen går høyt? Jeg ba om å få være flue på veggen da smakspanelet på sensorisk avdeling testet rødvin til høstens sortiment.
– Du får ikke være tilstede når dommerpanelet jobber, men du kan få en titt inn i laboratoriet hvor den sensoriske testingen foregår. Håkon Skurtveit er fagansvarlig for sensorisk prøveinstans i Vinmonopolet og bakmann for rutinene for hvordan smaksdommerne jobber før innkjøp av nye viner. Han forklarer:
– Panelet består av fem smaksdommere som i forkant har fått følgende informasjon om hva dagens testing skal handle om:
- Svakvin Rødvin Spania Navarra DO Navarra
- Endrue Garnacha
- Min. 70 år gamle vinstokker (dokumentasjon fra CRDO som bekrefter: vinmark, lokasjon og alder på vinstokker skal vedlegges tilbudet)
årgang 2013, 2014 eller 2015 75 cl <250 kr - Viktigste kvalitetskriterier: Konsentrasjon og kompleksitet
– Hver deltager har med seg en skiftelig forberedelse når de samles her til sensorisk testing. Her enes de om en felles forståelse for hva det er som er karakteristisk for denne type vin og hva de skal se etter som er genuint for denne druen i dette området, – til en pris kr. 250,-
På dette oppstartsmøtet er som regel stemningen avslappet og preget av friske kommentarer og latter. I forkant har de satt seg nøye inn i vinsortens egenskaper, – at de nå kommer sammen til en uhøytidelig prat for å sikre fellesnevnere i hva de skal se etter, – er en fin måte å nullstille seg på.
Neste post på programmet er så den sensoriske testen. Dommerne sitter her i hvert sitt avlukke og jobber i dyp konsentrasjon. Dette tar ofte hele dagen. I dag er det en halv dag med 17 viner som skal testes, men det kan være opptil 50 ulike viner på en dag.
Med fryktblandet fryd
– Jeg antar at du vil smake, sier han og forsvinner ut til naborommet. Snart er han tilbake og plasserer et brett med 17 glass rødvin foran meg. Sånn, – nå kan du få teste selv.
– Men jeg behøver ikke smake på alle, protesterer jeg overrumplet men blir møtt med tydelig svar: – Jeg vil du skal prøve alle for å få et inntrykk av hvordan vi jobber.
Jeg stirrer forskrekket på radene med rødvinsglass og skjemaene som skal fylles ut. Skurtveit gransker fargen på en av vinene og lar den dreie noen ganger i glasset, før han løfter det til munnen. Etter 5- 6 sekunder lar han innholdet forsvinne ned i vasken mens han rolig og konsentrert puster ut gjennom nesen. Det er slik man smaker vin!
Så er det min tur. Jeg er så avgjort ingen vinkjenner, men drikker med glede, – uten spesiell tanke for verken fruktkvalitet, kompleksitet, munnfølelse, konsentrasjon eller fatpreg. I tillegg skal det krysses av på fylde, sødme, syrlighet, snerp og lengde. Hvert glass har sitt nummer, – rekkefølgen er vilkårlig.
Jeg studerer metode vedlegget med termer for sensorisk analyse. Dokumentet består av 10 sider. Allerede ved terminologien «fylde» forstår jeg at dette er en prosess som krever uhyre konsentrasjon og kunnskap. Beskrivelsen lyder: Inntrykket av vekt og rikhet i munnen. Alkohol, tannin, glyserol og ekstrakt/tørrstoff bidrar primært til fylde.
Innholdet i hvert glass skal kvalitetstestet to ganger og bedømmes etter en skala fra 1- 9. Fylde, syrlighet, sødme, snerp, konsentrasjon og lengde følger en egen skala fra 1-12.
Etter to timer føler jeg meg både matt og ør, men klar nok til å forstå at takket være disse bakmennene, har vi et vinmonopol i særklasse. Bedre veivisere skal du lete lenge etter.
Faktaramme:
Seks ganger i året er det slipp på Vinmonopolet hvor maimåned representerer et av de største. I år kan du velge i 1200 nyheter. Er du usikker på valget, – spør betjeningen eller sjekk nettstedet her.